Ahogy a szurkoló látja, érzi és gondolja

NB1Blog

NB1Blog

A 12 csapatos NB1 a legjobb dolog, ami a magyar focival történhet

2020. július 06. - nb1er

A nagy szünet utáni fordulókban alig láttunk unalmas tét nélküli meccseket. Nem csak azért, mert kegyetlen tempóban követték egymást a fordulók, hanem azért is, mert a legtöbb klubnak mindvégig reális esélye volt a kiesésre. Debrecen elestével hangosak lettek a kritikusok is, akik szerint a vidéki várak elbukásával a szurkolók járnak a legrosszabbul (de leginkább a szakma), a 12-es limit pedig egyszerűen kiszorító. Szerintem pedig valami egészen más dolog nyomasztja a sportág tudatalattiját.

Nem a 12 csapatos lebonyolítás öli meg az izgalmakat

Trigger warning, magánvélemény. Legyünk őszinték! A magyar bajnokság évek óta arról szól, hogy vajon milyen sorrendben futnak be a klubok a 3. helytől lefelé. Teljesen egyetértek például az Index újságírójával, aki egyik cikkében a Ferencvárossal kapcsolatos meglátásait osztotta meg, és jutott arra a következtetésre, hogy a Fradi mára elveszítette hagyományos NB1-es klub jellegét. Egy jó üzlet, egy kényelmesen fogyasztható márka lett a 9. kerületi vállalkozás, amivel nekem éppenséggel semmi bajom nincs, mert azzal, hogy a zöld-fehérek ilyen magas színvonalon oktatják a sportot, az munkára kényszeríti a többi indulót is. Végre van kényszer a pályán!

Ps.: Én mondjuk hiányoltam a cikkből azt a tanulságot, miszerint a Fradira fogadni az év elején gyümölcsözőbb kockázatnak tűnik, mint állampapírba tenni a céges bónuszt...

Az is látható, hogy a Vidi második helye is fix befutó, tőlük lefelé pedig bárki megverheti a másikat bármikor. Ez nem lenne másképp akkor sem, ha 16 csapat kergetné a bőrt hétvégente. A két elit csapat dominanciája kikezdhetetlen.

Drága mulatság az NB1

Lehetünk szomorúak Szombathelyért, Nyíregyházáért és most már Debrecenért is, de lássuk be, hogy az I. osztállyal járó költségek a legtöbb helyen egyáltalán nem állnak rendelkezésre. Az NB1 inkább legyen egy szűkebb, de minőségibb versengés, mintsem egy olyan kiírás, ahol 2-3 osztálynyi szakadék érhető tetten a pályán az elsőkhöz viszonyítva. Ez a szakadék például kifejezett alakot ölt az NB2-ben, ami szurkolói szemmel mindig is nagyon nyomasztó volt.

Szerintem ez fáj a valóságban

Jelenleg nem lehet alibi focit játszani az NB1-ben, ami keményebb munkára és jobb játékra kényszeríti a mezőny tagjait. Nem lehet arra játszani, hogy kikocogunk a pályára, lébecolunk, rúgunk ide, rúgunk oda, és akkor képességből miénk lesz a 11. hely a nagy semmire... Erre megfelelő az NB2 is. 

Egy másik megközelítés szerint a 12 csapatos limit ellehetetleníti a magyar szakemberek munkáját. Ez bizonyára így van, mert legalább 4 csapatnyi gárda kénytelen most beérni az alacsonyabb osztályok lehetőségeivel, ahonnan valóban kemény munka visszakerülni a nemzeti leveses tálhoz.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nb1fan.blog.hu/api/trackback/id/tr3215984722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Indriq 2020.07.07. 21:47:32

Jelenleg alibi focit játszanak....
Mi az hogy magyar szakemberek? Amíg a politikusok tolják a pénzt, nem szakmai választás van edző és utánpótlás területén, hanem kedvenc és üzleti kapcsolat alapján megy.

exterminador 2020.07.07. 21:47:07

Belőled egész jó humorista lenne.

2020.07.07. 21:47:34

Az is tény, hogy a magyar NB1-ben van, hogy csak két magyar fut ki a pályára a sok külföldi között. Kicsit Győri ETO-s kézilabdás hangulata van, ahol megértem, ha a nézők elkezdik énekelni a himnuszt, bár az csak a válogatottnak jár.

K3pisti 2020.07.07. 21:47:29

Valójában az fáj, hogy két csapat párharcában az egyik kétszer játszik hazai pályán, míg a másik egyszer. Ez nem sportszerű és nem fair.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2020.07.08. 07:58:18

Azt sokan kifelejtik hogy ha növelik a létszámot akkor ugyanazt a pénzt több csapat között kell szétosztani, tehát kevesebb pénzt jut az egyes csapatoknak. És a közvetíitési jogért járő összeg mindig nagyobb arányban járul a csapat költségvetéséhez, mint a jegybevétel. Főleg itthon

Első osztályban szereplő csapatok:
lengyel 16 / cseh 16 / szlovák 12 / osztrák 12
MAGYAR 12
szlovén 10 / horvát 10 /szerb 16

Szerintem bőven elég a 10 max 12 csapat egy kb 10 milliós piacon.

korxi 2020.07.08. 07:58:24

"mert azzal, hogy a zöld-fehérek ilyen magas színvonalon oktatják a sportot, az munkára kényszeríti a többi indulót is."

Istenem....

HaCS 2020.07.08. 07:59:01

Szerintem bőven elég lenne egy kétcsapatos NB1 is.

Lenne egy győztes, meg egy vesztes csapat. A győzteshez mehetnének a reklámok, meg a közpénzek, persze oda pártolnának a szurkolók is. Így a potentátok széles mosollyal, dagadó kebellel koccinthatnának a teltházas meccseken.
A vesztes csapat minden évben kiesne persze, hiszen kell a verseny, de az NB1-es évük alatt pályázhatnának mondjuk stadionra, hogy mindenki boldog legyen.
A tehetségtelen tucatedzők meg lehetőséget kapnának a szereplésre. (Mindent megtettünk, de a csapatban most ennyi volt, talán ha az a fejes a 73.percben nem megy 8 méterrel mellé, akkor blablabla...)
Játszanának egymással tíz meccset 7-1-2-es összesítéssel, mert hát néha szidni is kell valakit, meg a személyi cseréket is könnyebb így indokolni. (Meg persze a bundázóknak is élnie kell valamiből.)

Az NB1 olcsóbb is lenne, mint a mostani, de garantáltan több élményt és szórakozást jelentene.

Vágó.János 2020.07.08. 07:59:51

A 12 csapatos NB I legnagyobb rákfenéje, hogy lassan a mezőny fele teljesen érdektelen, pár 100 drukkeres műcsapat... A másik fele meg budapesti. Az ország hatalmas területei vannak NB I nélkül fehér foltként a térképen, 19-ből 3 megyeszékhelynek van még NB I-es csapata... És a 3 kör sem igazságos, ennél az is jobb lenne-ami volt is már 2001 és 2004 között-, hogy 6-6 csapatos felső-és alsóházi rájátszás legyen. Ez 22 fordulós alapszakaszt+ 10 rájátszásbeli meccset jelentene. Normális, nagy tradíciójú vidéki fellegvárakkal, sok nézővel akár jó, sokakat érdeklő bajnokság is lehetne az NB I, de így ilyen senkit nem érdeklő kisvárosi műcsapatokkal teljes közönybe fullad. Írtam egy cikket a témában: valogatott.blog.hu/2020/07/02/nb_i_zartkoru_rendezveny_kisvarosoknak_budapestieknek_eltunt_nagyvarosok

Nancsibacsi 2020.07.08. 08:00:01

Magyar foci csak a válogatott meccsein látható, meg a Paksén. A többit nem érdekes nézni, mert ha jó külföldi focistát akarunk látni, arra ott vannak a topbajnokságok.

György Attila Révai 2020.07.08. 08:00:42

Szerintem nem annyira a 12 csapatos bajnokság a probléma, mint ez a háromfordulós kiírás. Vagyis nem "oda-vissza" alapon folyik a bajnokság, hanem az egyik csapat mindig előnyben van, mert kétszer játszik hazai pályán. (a hazai pállya mindig előny) Ez még akkor is baj, ha gondolom a sorsolás ügyel arra, hogy egy csapat a 33 meccsből ne 20-at játsszon otthon. A másik probléma, hogy a 12-es rendszerrel egy hét végén alig vannak meccsek, pláne vidéken. Egy majdnem 10 milliós országban a 14 csapat, kétfordulós bajnoksággal megfelelő. 33 forduló sok. Hétközi meccseket kell játszani, ahol még annyi néző sem lesz jelen, mint a hétvégi fordulókon. Az osztrákoknál csak 10 csapat van és 4 forduló, de az osztrák foci ugyanúgy nincs sehol, mint a miénk. Az NB/II-ben viszont 18 csapat bőven elegendő lenne. Még lehetne folytatni.

totii 2020.07.08. 21:40:08

Nem a 12 NB I-es csapat a sok, hanem a 20 NB II-es. A másodosztályban is elég lenne 12 csapat, csak a feltételeket kellene hasonlóvá tenni - gondolok itt arra, hogy az NB I-es csapatok sokkal több légióst alkalmazhatnak (igazából a következő idénytől akár a 25-ös keret minden tagja lehet légiós, idén még 10 volt a maximum), mint az NB II-ben, ahol komoly pénzügyi támogatástól esik el az a klub, akinek légiósai vannak. Mondhatnánk, hogy jó, legalább ott magyarok játszanak, de minden feljutásnál vesznek a csapatok egy rakat légióst, kiesésnél meg elküldik őket. Ha ez a különbség csökkenne, akkor már az osztályozót is be lehetne ismét vezetni, biztosítva azt, hogy az erősebb csapat legyen az első osztály tagja.

nb1er 2020.07.09. 12:59:01

@totii: Tetszik ez a gondolat!

nb1er 2020.07.09. 12:59:57

@György Attila Révai: Milyen szempontból hátrányos, ha valaki kétszer játszik idegenben? Ekkora szerepe lenne a hazai pálya érzelmi faktorának?

nb1er 2020.07.09. 13:00:36

@Nancsibacsi: Azt hiszem ez a legjobb vélemény a magyar focival kapcsolatban EVER. :)

nb1er 2020.07.09. 13:01:50

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember: Érdekes ez a Himnusz dolog. Régen mekkora balhé volt a győri bajnok csapatnál, manapság pedig ott éneklik sokszor, ahol még kevésbé lenne számtanilag indokolt.

totii 2020.07.10. 13:39:55

@nb1er: Hát ha valaki kétszer játszik otthon a Felcsúttal vagy a Kisvárdával, és kétszer idegenben a Fradival, az anyagilag sokkal hátrányosabb, mint ha ez fordítva lenne. De a Kisvárda-Zalaegerszeg távolság sem kicsi, az utazási költségen túl az út fáradalmai is tényezők lehetnek. Ha az eredményességet nézzük, akkor 86 hazai sikerre jut 72 vendéggyőzelem - ez még akkor is jelentős különbség, ha az előző bajnokság legjobb hat helyezettje eggyel többet játszott otthon.
Persze nincs egyedül az NB I ezzel a 33 fordulós bajnoksággal, de a skót az talán még igazságtalanabb is, ott háromszor is játszhat valaki otthon vagy idegenben egy csapat ellen.

nb1er 2020.07.10. 13:41:47

@totii: Hoppá micsoda statisztika! :) Bár a 86:72 nem olyan vészes, pláne ha arra gondolunk, hogy az elit csapatokat nehéz elkapni.

totii 2020.07.10. 20:51:24

@nb1er: Nem vészes, de azért messze van a kiegyensúlyozottól. A korábbi években ugyanez az arány (visszafelé haladva): 101:49, 85:59, 88:56, 98:51. Na most egy olyan bajnokságban, ahol a több győzelem számít azonos pontnál, lehet, hogy számít az az eggyel kevesebb hazai meccs.
A legtisztább persze a 2 kör alapszakasz 2 kör rájátszással lenne - ebben sem lennének szerintem sokkal másabbak a számok, de mindenki ugyanannyit játszana hazai pályán. Na meg meg kéne dolgozni ahhoz, hogy valaki kétszer fogadhassa a Fradit.

totii 2020.07.10. 20:51:26

@György Attila Révai: Szerintem abszolút nem sok a 33 forduló. A következő bajnokságra három hétközi bajnokit terveznek ("természetesen" a téli időszakban...), de ez akár lehetne nulla is: rájátszásos lebonyolítással eleve egy meccsel kevesebb van, a hétvégi kupameccs hétközivé alakításával még egy meccset tehetünk hét végére, és egy héttel előre lehetne hozni a kezdést, vagy hátrébb tolni a zárást - bár ez egy furcsa szezon, a viszonylag késői kezdés a járványnak köszönhető, a viszonylag korai befejezés pedig az EB-nek. Az NB II-ben viszont tényleg sok hétközi meccs van.
Az ideális mérkőzésszám alsó határa szerintem 30 meccs, a felső pedig 38. Ezek közé 10, 12, 16, 18 és 20 csapatos bajnokságokkal lehet kerülni (legalábbis az egyszerű lebonyolításokkal számolva). 10 csapattal 36 meccs, 12-vel 32, 33 vagy 38 meccs játszható (lásd Skócia), 16-tal 30, 18-cal 34, 20-szal 38. Utóbbi hármat el is vethetjük a színvonal miatt, marad a 10 és a 12 csapat. Előbbi tiszta, két hazai és két idegenbeli meccs mindenkivel, a mérkőzésszám viszonylag magas, kell néhány hétközi forduló, egy hátránya, hogy csak 10 csapat. 12 csapattal lehet a két körös rájátszásos, a háromkörös, és a háromkörös rájátszásos rendszer közül választani, utóbbi kettőben nem egyenlő a hazai és vendég mérkőzések száma egy csapat ellen, a 38 meccsesnél meg tényleg sok hétközi bajnoki is kell. A 12 csapattal még tartható egyfajta színvonal, viszont kettővel több, mint a 10.
Hogy a hétközi bajnoki az jó vagy nem, egy külön kérdés. Azt láthattuk, hogy viszonylag sok sérülés volt a 3-4 naponta játszott mérkőzések során a pár hónapos leállás után (mind itthon, mind külföldön), és talán ez az angol másodosztályt sem kerüli el, ahol eleve 46 bajnokit játszanak úgy 9 hónap alatt (meg a különféle kupameccseket). Viszont mindenképpen van hétközi meccse sokaknak, akár a kupában, akár a nemzetközi porondon. Itt is a kiegyensúlyozottságra kell törekedni szerintem, ne legyen olyan hónap, hogy minden szerdán játszani kell, azután meg olyan, hogy egyiken sem.
süti beállítások módosítása